Byť vnímavý sa oplatí: Lidl spúšťa projekt Tichá hodinka pre pokojnejší nákup
Pípanie pokladníc, hlasná hudba, desiatky rozhovorov a neustále hlásenia z reproduktorov. Pre väčšinu z nás bežná kulisa nákupu, pre ľudí s poruchou autistického spektra a mnohých ďalších však extrémne zmyslové preťaženie. Nákup, ktorý je pre jedných rutinou, sa pre celé rodiny stáva náročnou misiou plnou stresu. Práve preto prichádza Lidl s projektom Tichá hodinka, ktorý vytvára priestor pre všetkých, ktorí ocenia menej rušivý nákup. Predstavte si, že vstúpite do obchodu a namiesto víru zvukov vás privíta ticho. Presne to sa stane počas Tichej hodinky, ktorú môžu zákazníci využiť každý deň, vrátane víkendov, v čase od 13:00 do 14:00 vo všetkých predajniach Lidl. Nejde tak o jednorazovú iniciatívu, ale o trvalú zmenu pre všetkých, ktorí potrebujú pri nákupe menej podnetov a viac pokoja. Počas tejto hodiny funguje predajňa v stíšenom režime. Z reproduktorov neznie hudba ani reklamné oznámenia a stlmené sú aj zvukové hlásenia. V stíšenom režime fungujú taktiež pokladnice a vypnuté sú aj ďalšie prevádzkové zvuky. „Uvedomujeme si, že naša zodpovednosť siaha ďaleko za ponuku kvalitných produktov za skvelú cenu. Je našou povinnosťou vnímať svet okolo nás a načúvať aj potrebám tých, ktorí sú často prehliadaní. Tichá hodinka nie je len o stíšení hudby, je najmä o empatii, pretože chceme, aby bežný nákup nepredstavoval prekážku. Naším cieľom je poskytnúť príjemnejšie podmienky pre ľudí s autizmom a všetkých, ktorí ocenia menej rušivý nákup. Pretože byť vnímavý sa oplatí,“ povedala Zuzana Sobotová, vedúca CSR oddelenia Lidl Slovenská republika.
Spojenie, ktoré prináša skutočnú zmenu
Partnerom nového projektu Lidla je Spoločnosť na pomoc osobám s autizmom (SPOSA), ktorá sa venuje nielen podpore jednotlivcov a rodín, ale aj osvete, ktorá búra mýty a predsudky spojené s autizmom. „Misiou Spoločnosti na pomoc osobám s autizmom je posilniť sociálne, komunikačné a praktické zručnosti detí a mladých ľudí, podporiť ich zdravý životný štýl a samostatnosť, a zároveň vytvárať priestor pre rodiny a komunitu na spoločné aktivity,“ priblížil Ivan Štubňa, riaditeľ organizácie SPOSA. Odborný pohľad bol pri spustení projektu pre reťazec kľúčový. „Sme nesmierne hrdí, že tento projekt realizujeme s takým silným partnerom, akým je SPOSA, pretože ich expertíza nám dáva istotu, že naša pomoc je skutočne zmysluplná. Sme radi, že našu predchádzajúcu spoluprácu sme mohli rozšíriť aj v rámci tohto projektu,“ dodala Zuzana Sobotová.
Autentický štart projektu
Lidl odštartoval Tichú hodinku symbolicky 10. októbra na Medzinárodný deň duševného zdravia, a to netradičnou tlačovou konferenciou priamo vo svojej predajni. Hostia tak mali možnosť zažiť jej atmosféru na vlastnej koži. Podujatia sa zúčastnili aj zástupcovia SPOSA, vrátane synov riaditeľa organizácie, ktorí sa podelili o svoje osobné príbehy. Vďaka unikátnemu simulátoru autizmu „Autismity“ si ľudia mohli vyskúšať, aké je vnímať svet so zvýšenou citlivosťou. Veľmi silným momentom bola prítomnosť rodín, ktorých sa táto téma bytostne dotýka. Ich slová a skúsenosti potvrdili, že Tichá hodinka nie je len projektom, ale nádejou na jednoduchší a lepší život.